Wanneer we het hebben over e-commerce kunnen we in principe spreken over twee verschillende soorten webshops. Binnen de wereld van sales kunnen we namelijk met twee verschillende soorten bedrijven van elkaar onderscheiden, namelijk b2c en b2b bedrijven. B2c staat voor ‘business to consumer’. Dit is dan ook een bedrijf dat producten verkoopt aan consumenten. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn of Ikea. Aan de andere kant staat b2b voor ‘business to business’. Dit zijn dan ook bedrijven die producten en diensten verkopen aan andere bedrijven. Kijkend naar webshops zijn er dan ook een aantal verschillen tussen bijvoorbeeld een groothandel webshop en een retail webshop.
Een open assortiment en een afgeschermd assortiment Wanneer je online gaat shoppen bij je favoriete winkel kun je vaak direct het gehele assortiment inzien. Dit is typisch voor een b2c webshop. Een b2c webshop is namelijk voor iedereen toegankelijk. Hetzelfde geldt niet voor b2b e-commerce webshop. Wanneer je als zakelijke koper online op zoek gaat naar producten, zul je erachter komen dat het assortiment en de verkoopprijzen veelal zijn afgeschermd. Om het assortiment en de verkoopprijzen in te zien, dien je dan vaak eerst een account te moeten maken op de webshop. Zo kan de verkoper verifiëren of je daadwerkelijk een zakelijke klant bent.
Het verschil in prijsstrategieën en kortingen Wanneer je als consument online gaat winkelen valt het je vast op dat je wordt doodgegooid met verschillende acties. Denk aan een één + één gratis actie of het verkrijgen van korting op een product. Deze prijsstrategieën zijn zeer gebruikelijk binnen de b2c wereld. Bedrijven proberen namelijk via deze weg meer klanten te winnen en meer producten te verkopen. Binnen de b2b wereld hebben we te maken met complexere prijsstrategieën. Vrijwel geen zakelijke klant is hetzelfde. Om elke klant zo goed mogelijk te bedienen, worden er dan ook vaak klantspecifieke prijzen opgesteld.
Een b2b webshop is een stuk complexer Over het algemeen kunnen we concluderen dat een b2b webshop een stuk complexer is dan een b2c webshop. Binnen een b2b omgeving hebben we namelijk vaak te maken met complexere producten waardoor ze niet zo eenvoudig online kunnen worden verkocht. Bovendien is ook het berekenen van de verzendkosten een stuk complexer. Waar b2c webshops vaak een vaste verzendprijs hanteren, kan dit bij b2b webshops flink verschillen. De verzendprijs van een b2b bestelling is namelijk afhankelijk van het gewicht en de grootte van de bestelling. Hierdoor dient er voor vrijwel elke order een unieke verzendprijs te worden opgesteld. |
https://www.ecomwise.com/b2b-webshop/ |