Beeldrijk Assen
Image default
Internet

Het schrijven van een social media plan: maak gebruik van een social media planning tool

Een fijne Social media planning tool is een een groot onderdeel van ieder goed uitgewerkt social media plan. Een social media planning maakt namelijk niet alleen duidelijk wanneer content geplaatst wordt, maar ook welke content en bijvoorbeeld op welk of welke social media platforms deze content geplaatst wordt. Echter bestaat een social media plan niet alleen uit een goede, overzichtelijke social media planning tool. Een social media plan bestaat uit meerdere belangrijke onderdelen. Het is belangrijk om te weten welke onderdelen dit zijn, voordat er begonnen wordt aan het schrijven van een goed uitgewerkt, duidelijk en erg overzichtelijk social media plan.

Besluit welk verhaal verteld moet worden

Social media kunnen heel erg goed gebruikt worden om een verhaal te vertellen. Welk verhaal dit ook is, social media kunnen goed gebruikt worden om het duidelijk te vertalen naar de doelgroep. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, zoals bijvoorbeeld: ‘Mijn reis naar Australië’, of een verhaal dat een bedrijf wilt vertellen. Het is heel erg belangrijk om goed duidelijk te maken welk verhaal verteld moet worden. Goede doelen zouden bijvoorbeeld graag willen vertellen waarom hun goede doel zo belangrijk is en wat zij willen bereiken. Door dit verhaal duidelijk te hebben, kan het ook goed worden onderverdeeld in verschillende onderdelen. Maar nog veel belangrijker: het verhaal kan omgezet worden in content. 

Definieer een duidelijke doelgroep

Een duidelijke doelgroep definiëren is misschien nog wel het allerbelangrijkste onderdeel van een social media plan. Zonder te weten wie de doelgroep is, kan deze doelgroep ook niet worden bereikt. Wanneer duidelijk is wie de doelgroep is, wordt het een heel stuk makkelijker om hen te bereiken. Er kan namelijk worden gekeken welke tone of voice deze doelgroep fijn vindt, of welke soort content goed aansluit op hun wensen.